Er zijn zo nu en dan nog enkele tickets beschikbaar!
Meer kans op zekerheid? Check TicketSwap!

Vastelaovendsposter

Een van de doelstellingen van de Sjeng Kraft Kompenei is het positief uitdragen van de ware geest van de Limburgse vastelaovend. In dat kader hebben we eind 2005 het initiatief genomen om jaarlijks een kunstposter met het thema ‘Vastelaovend in Limburg’ uit te geven. Deze poster is inmiddels een gigantisch succes.

Dankzij de enthousiaste participatie van de Provincie Limburg en de Media Groep Limburg lukt het om jaarlijks tienduizenden posters gratis door de hele provincie te verspreiden.

De eerste verscheen in het carnavalsseizoen 2006 en was van de hand van de Maastrichtse kunstschilder Chrit Rousseau. In 2007 was Jack Poels, zanger van Rowwen Heze, de schilder/ontwerper. In 2008 sierde het schilderij ‘Carnaval’ van Toon Hermans uit 1968 de poster. De poster van 2009 is van de hand van beeldend kunstenaar en theatermaker Frans Malschaert. In 2010 viel de eer aan Tanja Ritterbex en in 2011 volgde Jack Vreeke. In 2012 verscheen de poster van Sidi El Karchi. In 2013 kwam het ontwerp van Judith Krebbekx en in 2014 van Guy Olivier. In 2015 kwam de poster uit het atelier van Wijnand Thönissen en in 2016 was Lou Thissen de kunstenaar. In 2017 volgde Sjer Jacobs en in 2018 James Jetlag.

Elk jaar zal een andere kunstenaar gevraagd worden om zijn of haar kunstzinnige kijk op de vastelaovend vast te leggen. De poster wordt circa drie weken voor carnaval verspreid via de MGL-kantoren (let op de mediaberichten en advertenties).

Laat dus zien dat je trots bent op de Limburgse vastelaovend. En hang de poster massaal achter het raam.

Selectie kunstenaar

Als Sjeng Kraft Kompenei worden we regelmatig benaderd door (amateur)kunstenaars die graag de nieuwe vastelaovendsposter voor hun rekening willen nemen. De selectie van de nieuwe kunstenaar voor de poster is echter geen proces van vrijwillige aanmelding, maar van een weloverwogen keuze voor een professionele kunstenaar. De kunstenaar die de vastelaovendsposter mag ontwerpen wordt ieder jaar door de Provincie Limburg en de Sjeng Kraft Kompenei geselecteerd en vervolgens benaderd. Het heeft dus geen zin om zelf werken in te sturen of om kunstenaars voor te dragen.